یکی از عوامل موثر در seo
برای بررسی این تگ من مطالبی را بصورت سوال جواب برایتان آماده کرده ام که امیدوارم برایتان مفید باشد. اگر بعد از مطالعه این سوال و جواب ها بازهم سوالی در این باره داشتید در بخش نظرات مطرح نماید.
این تگ چکار می کنند ؟
این تگ در بخش head صفحه قرار می گیرد و در کنار تگ title و متا تگ description می باشد. در واقع این تگ جدید نمی باشد ، و مانند nofollow ، شما براحتی می توانید از پارامتر rel استفاده کنید.
به مثال زیر توجه کنید
این تگ به google ، yahoo و bing اعلام می کند که صفحه حاوی این تگ در واقع همان صفحه ای (کپی صفحه ای) هست که در مشخصه href آدرس آن ذکر شده است. و کلیه لینک ها و عوامل استنتاج شده از این صفحه به آدرس مذکور بر می گردد.
برای توضیح بیشتر بطور مثالاگر در این صفحه متنی خاصی موجود باشد و اطلاعات این صفحه در نتیجه جستجوی عبارتی در نتایج جستجو ظاهر شد و جستجو کننده بر روی آن کلیک نمود موتور جستجو بجای ارسال کاربر به این صفحه آنرا به آدرس rtwo.ir/blog خواهد فرستاد.

این تگ عملکردی شبیه به 301 redirect دارد البته بدون اینکه بیننده را با
استفاده از redirect به آدرس دیگری بفرستید. در واقع شما با این کار به
موتورها اعلام می کنید این دو یا چند صفحه در واقع یک صفحه اند – یک روح در
چند بدن -. این تگ تفاوت هایی نیز با دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد :
• 301 redirect کلیه درخواست کنندگان صفحه را به آدرس جدید راهنمایی می
کند یعنی هم بینندگان و هم موتورهای جستجو هر دو به آدرس جدید redirect می
شوند. ولی این تگ فقط برای موتورهای جستجو می باشد و شما می توانید این
موضوع را از بینندگان خود دور نگه دارید و به آنها این صفحات را با آدرس
های جداگانه نشان دهید.
• 301 redirect با شدت بیشتری اعلام می کند که اصلا این دو صفحه یکی هستند
ولی این تگ اعلام می کند که صاحب این وب سایت جهت اعمال محدودیت هایی
اعلام می کند که شما این دو صفحه را یکی بدانید.
• 301 redirect می تواند آدرسی را از دامنهsite1.com به دامنه site2.com
انتقال دهد در حالی که این تگ تنها به روی یک دامنه می تواند مورد استفاده
قرار گیرد و روی آدرس ها و زیردامنه ها در یک دامنه عمل کند.
چه کسی ، کی و کجا باید از این تگ برای seo استفاده کند؟
در گذشته بیشتر سایت ها با محتواهای تکراری در آدرسهای متفاوت روبرو بودند. این موضوع 3 ایراد عمده بهمراه دارد:
1- موتورهای جستجو نمی دانستند کدام یک از این چند آدرس را در اندیس های خود ثبت دهند.
2- موتورهای جستجو نمی دانستند چگونه در نتایج جستجو از کدام از این آدرسها استفاده کنند.
3- موتورهای جستجو نمی دانستند کدام آدرس را در نتایج جستجو نمایش دهند.
این مشکلات موجب می شد تا به رتبه صفحات یک وب سایت لطمه وارد شود و رنک یک
مطلب در سایت آنها بین چند صفحه تقسیم شود و رنک هر یک از صفحات درصدی از
کل باشد. وب مسترها برای حل این مشکل شروع به استفاده از تگ جدید نمودند.
به موارد زیر جهت به عنوان چند نمونه از محتواهای تکراری دقت کنید.



همانطور که در این تصاویر دیدید در بسیاری از موارد این موضوع ( محتوای
تکراری با آدرس های مختلف ) اتفاق خواهد افتاد. شما می توانید با مشاوره
گرفتن از یک متخصص seo تشخیص دهید که کجا می توانید از این تگ استفاده
کنید. در استفاده از این تگ دقت نمایید.
آیا تا کنون موتورهای جستجو اطلاعات مناسبی در زمینه این تگ ارائه نموده اند؟
بله. به میزان زیاد.
چند نکته مهم در این رابطه از Google
آیا می توان از آدرسهای رابطه ای در این تگ استفاده کرد، شبیه به
?
بله، آدرس های رابطه ای قابل قبول هستند. همچنین اگر صفحه شما دارای تگ
اگر مقصد در این تگ دقیقا کپی صفحه مبدا نباشد استفاده از این تگ کار صحیحی می باشد؟
ما با تفاوت های اندک کاری نداریم تفاوت هایی که اغلب از مرتب کردن مطالب
درون صفحه بدست می آید همچنین شاید مبدا و مقصد در زمان های مختلف تفاوت
داشته باشند. بنابراین ما با این تفاوت ها کار آنچنانی نداریم.
چه اتفاقی می افتد اگر مقصد rel="canonical" کد خطای 404 را برگرداند (صفحه موجود نباشد)؟
ما عملیات اندیس گذاری را ادامه می دهیم البته سعی می کنیم با الگوریتم های
هوشمند از این اشتباه صرف نظر کنیم ولی توصیه ما به شما اینست که از
آدرسهای صحیحی در rel="canonical" استفاده کنید
چه اتفاقی می افتد اگر مقصد rel="canonical" هنوز در موتور جستجو اندیس نشده باشد ؟
موتورهای جستجو بیشترین تلاش را می کنند تا آدرس های اینگونه را سریعتر
اندیس کنند و به محض اینکه صفحه ای که شامل این تگ باشد را اندیس کنند به
سراغ مقصد rel="canonical" خواهند رفت.
مقصد rel="canonical" می تواندredirect شود؟
بله شما می توانید مقصد را هم با rel="canonical" به آدرس دیگری نسبت دهید. گوگل سعی می کند آنها را بصورت معمولی اندیس کند.
اگر rel="canonical" متضاد رخ دهد چه اتفاقی می افتد؟
الگوریتم ما در این زمینه آسانگیر است. ما مقصد این تگ را شناسایی و اندیس
می کنیم و اگر تضادی در این بین باشد سعی می کنیم از آن بگذریم. اما به شما
توصیه اکید می کنیم که لینک های و آدرس های مورد استفاده خود را بررسی و
بروزرسانی کنید. این عمل موجب افزایش اعتبار شما و در نتیجه موجب افزایش
رتبه شما می شود.
از Yahoo! :
• آدرس موجود در تگ می تواند کامل و یا رابطه ای باشد،
بهرحال ما توصیه می کنیم از آدرسهای کامل استفاده کنید تا امکان هر گونه
خطا از بین برود.
• تگ تنها می تواند در محدوده یک دامنه فعال باشد و نمی تواند آدرسی در یک دامنه را به دامنه دیگر منتقل نماید.
• تگ بسیار شبیه به 301 redirect عمل می کند. و در موضوع ارتباط لینک ها و منابع دقیقا مانند هم عمل می کنند.
• ما از این تگ در صورتی استفاده می کنیم که دارای خطا و ایراد نباشد.
یعنی اینکه اگر مقصد این تگ ناصحیح باشد و یا کد خطای 404 را برگرداند و
یا اینکه محتویات مبداء و مقصد تفاوت های فاحشی با یکدیگر داشته باشند و
محتواهای یکتایی داشته باشند، ما فرض را بر آن می گذاریم این تگ دارای خطا
می باشد و یا از قدیم در صفحه جا مانده است و آنرا در نظر نمی گیریم.
• ذات این تگ قابل انتقال می باشد بطور مثال اگر صفحه A به صفحه B اشاره
کند و آنرا به عنوان مقصد معرفی کند و صفحه B نیز صفحه C را به عنوان مقصد
معرفی کرده باشد، ما صفحه C را به عنوان صفحه مقصد برای A و Bدر نظر
میگیریم.
از Bing :
• آدرسهای موجود در این تگ می تواند رابطه ای و یا کامل باشد.
• مبداء و مقصد در این تگ باید در یک دامنه قرار گرفته باشند. در غیر اینصورت این تگ نادیده گرفته خواهد شد.
• Bing سعی می کند در آینده نزدیک ساپورت خود را از این تگ بیشتر کند.