راهنمای جامع تنظیمات مرورگر Mozilla Firefox

فکر نکنم دیگر نیاز به توضیح اضافی درباره مرورگر فایرفاکس و امکانات بسیار زیادش باشد؛ ولی برای آن دسته از کاربران که آشنایی زیادی با این مرورگر ندارند، توضیحاتی خواهم داد. مرورگر Firefox محصول شرکت Mozilla است که به صورت متن باز یا همان Open Source ارائه شده است. می توان از این مرورگر به عنوان یکی از محبوب ترین مرورگرهای جهان نام برد. این مرورگر در ابتدا در بین کاربران لینوکس استفاده زیادی داشت؛ ولی پس از مدتی با پدیدار شدن مشکلات امنیتی در اینترنت اکسپلورر، کاربران ویندوز هم از این مرورگر استفاده کردند تا اینکه به یکی از معروف ترین مرورگرها تبدیل شد.

اولین نسخه اصلی فایرفاکس در ۹ نوامبر ۲۰۰۴ منتشر شد (البته قبل از آن، این مرورگر با نام های دیگری هم منتشر شده بود). زبان های اصلی برنامه نویسی این مرورگر طبق معمول C++، جاوا اسکریپت، CSS، XBL و XUL می باشند. همچنین این مرورگر از ۷۵ زبان دنیا از جمله زبان شیرین فارسی و از سیستم عامل های ویندوز، مک، لینوکس و … پشتیبانی می کند. (منبع توضیحات : ویکیپدیای فارسی)

دلیل اصلی انتخاب این مروگر توسط کاربران به دلیل سرعت بالای جستجو، امنیت بالا و افزونه های بسیار زیادی است که برایش ساخته شده است.

اکنون به بحث اصلی می پردازیم. مطمئنا فایرفاکس هم مانند همه مرورگرهای دیگر دارای تنظیماتی برای مدیریت بهتر می باشد. شاید بعضی کاربران مفهوم و کاربرد بعضی از گزینه ها و تنظیمات را متوجه نشوند و به همین دلیل نتوانند از قابلیت های مرورگر استفاده کنند. در این مطلب به طور کامل به توضیح درباره تنظیمات و گزینه های اصلی این مرورگر خواهم پرداخت و شما را با آن آشنا می کنم.

توجه : تصاویر و نکته ها مربوط به نسخه ۳٫۶٫۸ فایرفاکس است. بیشتر تنظیمات بر روی نسخه های آزمایشی ۴ نیز قابل استفاده اند.

برای دسترسی به تنظیمات.................
ادامه نوشته

چند گام براي افزايش خوانايي وب‌سايت‌ها


منظور از يك وب‌سايت خوانا اين است كه كاربر بتواند به‌راحتي از آن استفاده كند. مشخص است كه تمام طراحان وب‌سايت مي‌خواهند كاربرانشان اين احساس را داشته باشند.

قطعا يك طراح سايت بايد با مفاهيمي مثل شالوده‌بندي، توالي، پيشتاز، serif (سريف)‌،sans ــ serif (بدون سريف)، ارتفاع خط و امثال اينها آشنا باشد.

امروزه فن نشر يكي از مفاهيم بسيار مهم طراحي وب مدرن است بويژه در سال‌هاي اخير كه تعداد افرادي كه از ويژگي @font ـ face در CSS يا سرويس‌هايي مثل Typekit كه آنها را قادر مي‌سازد فونت دلخواه خودشان و نه فقط فونت‌هاي خاص و امن، براي وب‌سايت‌هايشان به‌كار ببرند، روز به روز افزايش مي‌يابد.

البته اگر برخي راهنمايي‌هاي اوليه را دنبال نكنيد، حتي زيباترين آرايش‌هاي صفحه نيز نمي‌توانند به شما كمكي كنند. سعي كنيد اغلب از يك مقياس فن نشر معتبر استفاده كنيد. مي‌توانيد اين مقياس را خودتان به‌وجود بياوريد يا از مقياس‌هاي موجود استفاده كنيد. اگر با پيكسل‌ها كار مي‌كنيد، يك مورد ساده مثل 60، 48، 36، 24، 21، 18، 16، 14، 12 به‌سادگي به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد سلسه‌ مراتب محتواي متن خود را تعريف كنيد. سعي كنيد از اندازه‌هاي فونت خوانا و مشخص استفاده كنيد.

استفاده موثر و بهينه از فضاي سفيد

فضاي سفيد به‌معني فضاي بين عناصر در يك طراحي است. درواقع مفهوم آن واقعا رنگ سفيد نيست بلكه فضاي خالي يا متضاد جداكننده بخش‌ها و عناصر، معني مي‌دهد. استفاده درست از فضاي سفيد كليدي است كه خوانايي وب‌سايت را بهبود مي‌بخشد.

اگر همه‌چيز در همديگر ادغام شود، هيچ جداكننده واضحي بين عناصر باقي نمي‌ماند و خواندن و حركت در وب‌سايت بسيار مشكل خواهد شد. اطمينان حاصل كنيد كه در كنار محتواي وب‌سايت، نسخه، دكمه‌ها، ليست‌ها، دكمه‌هاي هدايت‌كننده كاربري و ديگر عناصر موجود، فضايي براي نفس كشيدن باقي گذاشته‌ايد!

همه ما مي‌دانيم كه كاربران آنلاين همه‌چيز را نمي‌خوانند. آنها در وب‌سايت مي‌گردند تا وقتي كه چيزي پيدا كنند كه توجهشان را جلب كند. آن زمان است كه روي آن كليك مي‌كنند و شروع به خواندن مي‌كنند. مي‌توانيد به‌راحتي از اين رفتار كاربران استفاده و با به‌كارگيري بهينه و درست از فضاي سفيد، صفحات خود را براي گشتن راحت‌تر كنيد.

تنظيمات و جداول

اگر متن و عناصر طراحي ............................

ادامه نوشته

همراهي نوشته‌ها با طراحي وب--آيا نوشته‌هاي وب‌سايت به طراحي معنا مي‌دهند؟

ادغام كردن و دركنار هم قرار دادن نوشته‌هاي وب و طراحي كار بسيار سختي است بويژه اگر طراح و نويسنده، هم‌جهت يكديگر نباشند. اغلب هم اين كار با شكست و نااميدي همراه مي‌شود. براي كسب اطمينان از اين‌كه مجموعه نوشته‌هاي وب و طراحي مي‌توانند به نتايج مطلوب برسند، طراح و نويسنده بايد در 4 بخش درك مشترك داشته باشند؛ هدف وب‌سايت، مخاطبان وب‌سايت، مشخصه برند، محدوديت‌ها و نيازمندي‌هاي وب.



تعيين هدف وب‌سايت

هر وب‌سايت و صفحه وب بايد هدفي داشته باشد. ازجمله سوالات مهمي‌ كه يك طراح مي‌تواند از مشتري خود بپرسد اين است كه: «هدف سايت شما چيست و چگونه از اهداف كسب و كار شما پشتيباني مي‌كند؟» با كمال تعجب جواب اين سوال را بسياري از دارندگان كسب و كار نمي‌دانند يا مطمئن نيستند.

طراح مي‌تواند وب‌سايت را براساس يكي از اهداف زير بنا كند:

ـ فروش آنلاين محصولات

ـ هدايت كردن

ـ آگاهي دادن

ـ ساخت يك برند

ـ جذب مشتركين

ـ تاسيس يك انجمن

ـ گرفتن بازخورد

در كل تعريف هدف اصلي يك وب‌سايت، به شكل دادن ..........................

ادامه نوشته

ده راهنمایی عملی برای ورشکسته کردن یک شرکت نرم افزاری!

اگر می خواهید کسب و کار نرم افزاری خودتان را به سوی شکست هدایت کنید، کافی است یکی یا چند تا از کارهای زیر را انجام دهید، تضمین می کنم به هدف خود خواهید رسید، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد، مطمئن باشید!

۱- برنامه ریزی را فراموش کنید. آنکس که می گوید برای کارها باید برنامه ریزی کنید را از اتاقتان بیرون کنید، هر روز صبح ببینید چه اتفاقی می افتد بعد یک فکری بکنید که امروز چه کنید. چه کسی گفته آدم باید “بازیکن” باشد، “توپ” بودن هم لذت خودش را دارد، بگذارید سیل حوادث شرکت شما را جلو ببرد.

۲- هر چقدر پول در می آورید را بخورید. به محض اینکه از بابت یک پروژه پول گرفتید سریع همه اش را خرج کنید، کیف دنیا را بکنید، سرمایه گذاری، بازارسازی، پس انداز کردن و هزینه آموزش و بازآموزی … همه حرفهای این آدمهای قدیمی است که نمی خواهند بگذارند شما خوش بگذرانید.

۳- هرکاری دیگران می کنند شما هم انجام دهید: لازم نیست اصلا ایده جدیدی داشته باشید،لازم نیست با دیگران متفاوت باشید، اگر می بینید همکاران سیستم، نرم افزار مالی تولید می کند، اگر چارگون، اتوماسیون اداری تولید می کند،  اگر....  چرا زحمت بکشید چیز دیگری بسازید، کاتالوگهای آن را بگیرید و مثل محصول آنها را بسازید. دقت کنید اصلا لازم نیست تغییری به نرم افزارهای دیگران بدهید، مشابهش را تولید کنید، می فروشد، قول می دهم! این که گفته می شود اگر مشابه یک سیستم را می سازید جوری بسازید که حداقل با آنها در جزییات تفاوت داشته باشد، حرف رقبا است  که می خواهند شما را دلسرد کنند.

۴- فقط بفروشید. چه کسی گفته پشتیبانی..........
ادامه نوشته

رنگ سایت --آيا شما بيننده هاي سايت خود را فراري مي دهيد؟

آيا تا بحال فكر كرده ايد چرا سايت زيبايي كه طراحي كرده ايد به اندازه اي كه فكر ميكرديد بازديد كننده ندارد ؟ خوب شايد طراحي سايت شما مشكل داره … چيه ؟ بهتون برخورد ؟ زياد ناراحت نباشيد . چون ايرادات سايت شما رو الان بررسي ميكنيم . اين ايرادات باعث رنجيده خاطر شدن بازديد كننده هاي نازنينتون ميشه و درنهايت اونا كم كم اسم سايت شما رو فراموش ميكنند .(شما هم كه حساس ! ) - PAGE CANNOT BE FOUND : بدترين چيز وجود لينك هاي شكسته در سايت است . هيچ چيز آدمو اينقدر عصباني نميكنه كه لينكي رو كليك كنه و با پيام PAGE CANNOT BE FOUND روبرو شه .
2-  PAGE UNDER CONSTRUCTION : بهتره تا وقتي صفحه در حال ساخته لينك بهش ندين . چون باعث ميشه كه وقت بيننده شما در سايت تلف بشه  !
3-  MULTIPLE POP UPS : استفاده از پنجره هاي تبليغاتي بازشو بايد در زمان مناسب خودش باشه ، نه اينكه تا بيننده وارد سايت ميشه چند تا پنجره با هم باز شن و نذارن صفحه مورد نظرش رو ببينه . بيننده هاي سايتتون هيچ وقت شما رو بخاطر وقتي كه از اونا براي بستن اين پنجره ها تلف كردين نمي بخشند .
4- زمينه سياه : استفاده از زمينه سياه علاوه بر اينكه باعث ميشه متون داخل صفحه بسختي خونده بشن ، باعث ميشن سايت شما در حافظه نهان بيننده سايتي غير قانونمند و يا مزاحم بنظر بياد ( نكته روان شناسي ! )
5- متن ناخوانا : استفاده از متن هاي نامفهوم و پاراگراف هاي طولاني ذهن را خسته ميكند . هميشه از فونت هاي خوانا و با اندازه مناسب استفاده كنيد تا چشم در خواندن خسته نشود . استفاده از حالت هاي بولد و زير خط دار در جاي مناسب باعث خواناتر شدن متن شما ميشود .
6- عكس هاي بسيار بزرگ : استفاده از تصوير در طراحي سايت اهميت ويژه اي دارد . اما گاهي اين عكس ها بعلت حجم زياد مانع لود شدن سريع صفحه سايت شما ميشود و بيننده را ترغيب به بستن پنجره سايت شما ميكند ! هنگام استفاده از عكس حتما آن را با برنامه هايي مانند photoshop براي استفاده در وب بهينه كنيد تا از كمترين حجم ممكن بهره بگيريد .
7- فلش هاي ورودي سايت بدون دكمه skip : اگر دوست داريد در ورودي سايتتان يك فلش زيبا بگذاريد اشكالي ندارد . اما يادتان باشد كه حتما دكمه SKIP INTRO را در آن فلش تعبيه كنيد تا بيننده هايي كه ميخواهند مستقيم به اطلاعات سايتتان دسترسي بيابند پشت در هاي بسته فلش معطل نشوند .
8- عرض صفحه سايت بزرگتر از عرض مرورگر : اين مورد خيلي اهميت دارد . چون همه عادت دارند براي ديدن ادامه مطالب سايت بسمت پايين حركت كنند . نه چپ و راست . حالا اگه ميخواهيد بيننده خود را زجركش كنيد عرض سايتتون رو تنظيم نكنيد .
9- عكس هايي كه لود نميشوند  : فرض كنيد وارد يك صفحه وب ميشويد تا مطلبي را بخوانيد . عكس مطلب مورد نظر لود نميشود ، چرا ؟ به هر دليلي . همين كافيست تا اعتبار سايت شما زير سوال برود .

اعجاز رنگها در قرآن برای انتخاب بهتریت برای وب سایتتان

زندگی بشر از بدو خلقت تحت تاثیر دو عامل مهم شب و روز بوده است. انسان با مشاهده علامت شب (تاریکی) به سر پناه خود روی می‌آورد و با آشکار شدن صبح و روشنایی به سوی تلاش و فعالیت می‌شتابد.
خدای متعال از دو عامل فوق به عنوان نعمتی بزرگ یاد می‌کند و در کنار سایر نعمتهایش می‌فرماید:"و جعلنا اللیل لباسا و جعلنا النهار معاشا" (یعنی شب را برای شما پوششی قرار دادیم و روز را برای معاش شما قرار دادیم.) این عملکرد فطری در انسان بیانگر این است که انسان ناخودآگاه تحت تاثیر رنگها قرار می‌گیرد و با کشیده شدن پرده آبی تیره بر آسمان احساس نیاز به استراحت و آرامش در او به وجود می‌آید؛ و با طلوع صبح و آشکار شدن نور و روشنایی زرد رنگ به انسان نیروی تکاپو و فعالیت دست می‌دهد. بنابراین پیشینه شناخت رنگها و احساس نیاز به آنها به صورت تکوینی در خلقت وجود داشته است. از این رو خداوند رنگها را صفت مشترک بین موجودات اعم از زنده و غیر زنده قرار داده و می‌فرماید: "آیا ندیدی که خدا باران را از آسمان فرود آورد و با آن انواع میوه‌های گوناگون و رنگارنگ پدید آورد و در زمین کوهها و طرق زیاد و اصناف و رنگهای مختلف سفید، سرخ، سیاه خلق فرمود و از اصناف انسان (مرد و زن) و اجناس حیوانات نیز به همین گونه مختلف آفرید".
خداوند متعادل در آیه مذکور به وسیله رنگها و تنواع موجودات جاندار و بی‌جان توجه انسان را به مساله توحید جلب می‌کند تا نشانگر این باشد که چگونه از آب بی‌رنگ صدها هزاران رنگ پدید آورده و از عناصر محدود و معین موجودات کاملا متنوع و زیبا را آفریده است. جهت تبیین شگفتی رنگها، به خواص آنها از منظر آیات و روایات اشاره می‌کنیم.
● خواص رنگ سبز
در قرآن کریم، از میان همه رنگها به رنگ سبز به عنوان رنگ لباس بهشتیان معرفی شده است: "ویلبسون شباباًَ خضراً من سندس و استبرق" لباسهای سبز حریر و دیبا بپوشند.
▪ مسرّت بخشی و شادآورد بودن
اگر آب مایه حیات است، رنگ سبز نشانگر طراوت و زندگی می‌باشد چرا که طبیعت با این رنگ لباس حیات به تن می‌کند. خداوند متعال این شگفتی را به صورت زیبا ترسیم کرده و می‌فرماید:

ادامه نوشته

طرحريزي و برپايي يک سايت

براي کسب نتايج بهتر در پياده سازي صفحات و سايت هاي وب بايد قبل از ايجاد  هر صفحه بايد اقدام به طرح ريزي و برنامه ريزي در  آن نمود . « سايت وب » مجموعه اي  از اسناد لينک شده به يکديگر با  ويژگي هاي مشترک ، همانند موضوعات مرتبط ، طرح  يا هدف مشترکاست. قبل از شروع به فکر کردن در خصوص ايجاد يک سايت وب ، براي اطمينان از موفقيت آميز عمل کردن سايت بايد با ساتفاده از برنامه ريزي حساب شده و معيني شروع به کار کنيد . حتي اگر سايت شما شامل يک يا چند صفحه ساده است که تنها برخي از دوستان و آشنايانتان از آن بازديد مي کنند، عمل طرح ريزي به شما اطمينان مي دهد که هر کسي قادر خواهد بود بدون مشکل به آن دسترسي داشته باشد .

1- تعييين اهداف


تصميم گيري در خصوص اهداف سايت اولين مرحله اي است که بايد مد نظر قرار گيرد. از خودتان سوال کنيد که با داشتن اين سايت وب چه اتفاقي مي افتد، اهداف خود را يادداشت کنيد بطوريکه آنها را در سراسر مراحل طراحي به ياد داشته باشيد و به آنها توجه کنيد. درواقع داشتن درک درستي از اهداف به شما کمک مي کند تا بر روي سايت وب تان متمرکز شده و آن را براي نياز هاي خاص مسير دهي کنيد.


مسلماً نماي سايت وبي که اخبار و اطلاعاتي را در موضوع مشخصي مطرح مي کند با نماي سايتي که به مبحث خريد و فروشOnline در اينترنت اختصاص دارد متفاوت است .اهداف پيچيده تر در مسير يابي، ابزار ايجاد کننده اي که بکار مي گيريد ( بکارگيريFlash,Director و مشابه آنها ) و حتي نما و حس سايت ، همه و همه در طراحي موثر مي باشند .


2- انتخاب تنوع بازديد کنندگان


بعد از تعيين اهداف ، بايد در خصوص گروه بازديد کنندگان سايت  تصميم گيري نمائيد. از آنجا که طراحان صفحات و سايت هاي وب يا اداره کنندگان چنين سايت هايي مايلند تا تمام مردم از سايت آنها ديدن کنند ، شايد طرح اين مسئله کمي عجيب به نظر برسد .اما با توجه به اينکه مردم در  سراسر کره زمين از مرورگرهاي مختلفي در سيستم شان استفاده مي کنند و حتي با داشتن يک مرورگر مشابه ممکن است از نسخه هاي مختلف آن بهره ببرند ،  با سرعت هاي مختلفي به اينترنت دسترسي داشته باشند ، يا سيستم صوتي و تصويري مناسبي در سيستم شان نصب نشده باشد، توجه به اين موارد در طراحي سايت بسيار مهم است  و بايد تمامي فاکتور هاي فوق الذکر را در آن مد نظر قرار داد و به همين دليل بايد اهداف بازديد کنندگان تان را تعيين نمائيد.

ادامه نوشته

پديده‌ انقلابي Ajax

پديده‌ انقلابي Ajax
اگر برنامه نويس وب هستيد، لابد خبر داريد كه اين روزها همه درباره Ajax صحبت مي‌كنند. بعضي معتقدند Ajax يكي از اركان فني موج جديدي است كه به Web 2.0 معروف شده است و انجمن‌ها و تريبون‌هاي آنلاين مملو از مقالات و اظهارنظرهاي مربوط بهAjax است اگر برنامه نويس وب هستيد، لابد خبر داريد كه اين روزها همه درباره Ajax صحبت مي‌كنند. بعضي معتقدند Ajax يكي از اركان فني موج جديدي است كه به Web 2.0 معروف شده است. بعضي از سايت‌هاي بزرگ مانند ياهو و گوگل هم‌اكنون Ajax را به خدمت گرفته‌اند، انجمن‌ها و تريبون‌هاي آنلاين مملو از مقالات و اظهارنظرهاي مربوط بهAjax است و همزمان تلاش‌هاي وسيعي در جريان است تا اين فناوري جديد همچنان به صورت اپن سورس باقي بماند و انحصاري نشود.

Ajax چيست؟
واژه Ajax با تلفظ <اي‌جكس> يا <اي‌ژاكس> سرنام عبارت Asynchronous JavaScript and XML و به معني <تركيب نامتقارن جاوا اسكريپت و>XML است. ماهيت صفحات وب و پروتكل HTTP به گونه‌اي است كه به طور معمول وقتي درحال وب‌گردي هستيم، به ازاي هر كنش و واكنش ميان ما و سايتي كه در حال كار با آن هستيم، كل يك صفحه وب از نو بارگذاري و تازه‌سازي (refresh) مي‌شود.

ادامه نوشته

نـُه توصيه براي طراحان ايستگاه هاي اينترنتي

اكنون داشتن ايستگاه اينترنتي به رويدادي همه گير تبديل شده است و كم كم هر كاربري دوست دارد در گستره ي جهانگير اينترنت براي خودش گوشه اي داشته باشد اداره ها وسازمان ها كه جاي خود دارد هم اكنون بسياري از حوزه ها و معاونت ها در وزاتخانه هاي گوناگون به ايجاد ايستگاه هاي اختصاصي در اينترنت روي آورده اند كه رويداد خجسته اي است. اما در طراحي ايستگاه ها بايد به نكاتي توجه داشت تا بازديد كاربران مختلف از اين ايستگاه ها، بازديد اول و آخرشان نباشد. طراحان اين ايستگاه ها از برخي كارها بايد حتماً خودداري كنند، كه برخي از آنها عبارتند از:
1- ناممكن ساختن گشت وگذار در ايستگاه اينترنتي
بازديد كنندگان از طراحي چيزي نمي دانند و هر گونه پيچ و خم زيادي در ايستگاه اينترنتي آنها را فراري مي دهد. بنابراين به طور مداوم بايد ايستگاه را از اين نظر بهينه سازي كرد كه ايستگاهي خوش دست و" آسان گشت" ارايه شود.
2- بيشتر بودن تبليغات از مطالب:
هيچ كس از پول درآوردن بدش نمي آيد اما اگر تبليغات در ايستگاه اينترنتي بيش از مطالب و محتوا باشد، شست بازديد كنندگان خبردار مي شود و ديگر به سراغ چنين ايستگاهي نمي آيند. بازديد كننده هم كه نباشد  پس تبليغات، پشيزي نمي ارزد.
3- كوتاهي در نگهداري ايستگاه:
ايستگاهي كه اطلاعاتش بيات و منسوخ باشد يا خطاهايش مزمن باشد براي هيچ بازديد كننده اي گيرايي ندارد. اگر " به هنگام سازي" روزانه ممكن نيست، به طور هفتگي بايد اطلاعات را نوسازي كرد.
4- سؤال پيچ كردن بازديد كنندگان:
كسب اطلاعات درباره ي بازديد كنندگان ، فكر بسيار خوبي است ؛ اما اگر چنين كاري كلافه كننده باشد،بازديد كننده عطاي ايستگاه را به لقايش مي بخشد.
5- پيشرفته سازي بيش از حد ايستگاه:
استفاده از ابتكاري ترين و تازه ترين فناوري ها در ايستگاه اينترنتي كار بسيار خوبي است ، اما افراط در آن سبب مي شود كه براي بازديد كنندگان دردسر ايجاد شود. براي مثال مرورگرشان قفل كند!! يا رايانه بازديد كنندگان از پس بازكردن صفحه ها برنيايد.
6- از كار انداختن مرورگر بازديد كنندگان:
هيچ چيز به اين اندازه بازديد كنندگان را كلافه نمي كند و اين اغلب به علت ضعف برنامه نويسي در طراحي ايستگاه اينترنتي است.
7- استفاده از جلوه هاي صوتي:
در اكثرمواقع گذاشتن جلوه هاي صوتي روي ايستگاه هاي جدي، كار اشتباهي است چون كاربران بسياري در محل كارشان ممكن است به بازديد ايستگاه بروند و پخش ناگهاني يك آهنگ باعث مي شود كه ديگران فكر كنند كاربر مربوطه دارد بازي مي كند!!
8- استفاده افراطي ازتصوير:
تصوير ، باعث كندي باراندازي صفحات مي شود و اگر زياد باشد سبب مي شود ايستگاه به جاي آن كه در عرض چند ثانيه پديدار شود ، چند دقيقه اي كاربر را معطل كند. در اين هنگام ممكن است كاربر با استفاده از جستجوگرها به سراغ ايستگاه هاي ديگربرود.
9- محل نگذاشتن به بازديد كنندگان:
اگر كاربري به موضوعي در ايستگاه اينترنتي علاقهمند شد و با دست اندركاران ايستگاه هم تماس گرفت و پاسخي دريافت نكرد، صد در صد سرخورده مي شود.

مهمترین تفاوت میان http با https امنیت و حفظ اطلاعات مربوط به شماست.

HTTPhttp://www.uaeu.ac.ae/uits/news/2008/images/eservices_https.jpg مخفف شده HyperText Transport Protocol است كه به زبان ساده یك پروتكل (یك زبان) جهت رد و بدل اطلاعات میان سرور و كاربر است.
لغت S است كه تفاوت میان HTTP و HTTPS را ایجاد می كند. لغت S مخفف كلمه Secure به معنی امن است.
در موقع ورود به وب سایت‌ها، به طور معمول عبارت //:http در جلوی آدرس سایت ظاهر می‌شود. این بدین معناست كه شما در حال بررسی سایت با استفاده از زبان معمول غیر امن هستید.
به زبان دیگر یعنی ممكن است شخص سومی (در اینجا شخص هر چیزی معنی می‌دهد، مانند برنامه كامپیوتری - هكر - …) در حال ثبت اطلاعات ارسال رد و بدل شده شما با وب سایتی كه در آن حضور دارید، باشد.

 

در صورت پر كردن فرمی در وب سایت، شخصی ممكن است به اطلاعات وارد شده بوسیله شما دسترسی پیدا كند. به این دلیل است كه هرگز نباید اطلاعات كارت‌های اعتباری اینترنتی خود را از پروتكل //:http در سایت وارد كنید.
اما در صورت شروع شدن نام وب سایت با //: https، این بدین معناست كه كامپیوتر شما در حال رد و بدل كردن اطلاعات با سایت با زبانی است كه شخص دیگری قادر به استفاده از آن نیست.
در اینجا چند نكته قابل تامل است:
1) در //:https اطلاعات ابتدا به كد تبدیل شده و به سرور ارسال می‌گردد. سپس این كد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم بر می‌گردد. این كار مقداری زمان بر بوده و بنابراین سرعت //:https از سرعت //:http كمتر است.
2) تعداد از شركت‌های امنیتی مانند Verisign و Goddady این سرویس را ارائه می‌دهند كه جهت تبدیل اطلاعات سروری كه شما به آن متصل شده‌اید به این سرور ها مراجعه می‌كند.
3) بعد از وارد شدن با پروتكل //:https، اطلاعاتی در رابطه با امنیت اعمال شده در سایت و گروه ارائه دهنده این امنیت نمایش داده می‌شود. این اطلاعات معمولا ( در اكثر مرورگر ها ) بصورت قفلی در پایین صفحه موجود بوده و بعد ازكلیك بر روی آن این اطلاعات را مشاهده خواهید كرد.
4) در هنگام ورود به این سایت‌ها حتما به اطلاعات امنیتی توجه كنید. ممكن است امنیت در كار نبوده و همه اینها با برنامه نویسی ساده‌ای برای شما نمایش داده شود.
5) جهت داشتن //:https هزینه ای ماهانه باید پرداخت گردد كه بر اساس سرعت آن (۱۲۸kb یا ۲۶۵kb یا …) متفاوت است. هر چه سرعت بیشتر، صاحب سرور باید هزینه بیشتری پرداخت كند.
6) پروتكل //:https معمولاً برای بانك‌ها، ایجاد حساب كاربری و ورودكاربری به پورتال‌ها - سرویس دهنده‌ها پیغام الكترونیكی - ..، خریداینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی، ورود به صفحات با اطلاعات سری و مهم وغیره استفاده می‌شود.
7) سود اصلی HTTPS جلوگیری از Sniff كردن اطلاعات هست. یعنی برای مقابله با دزدهای اطلاعاتی كه در مسیر قرار می گیرند. (به طور مثال شما هر اطلاعاتی را كه در حالت عادی از HTTP انتقال بدهید یك سازمان واسطه قادراست چه با مجوز و یا بدون مجوز از اطلاعات استفاده كند.)8) سرور میزبان باید یك Public Key ثبت كند كه هزینه‌ای هم نخواهد داشت. اما اثبات اینكه آیا خود میزبان كسی كه ادعا می‌كند، هزینه بر است. اینكار بوسیله Verisign و غیره انجام می‌شود. بدین معنی كه با پرداخت هزینه به این سرویس دهنده، كاربران مطمئن می‌شوند كه سرور همان فردی یا سازمانی است كه خواهان وارد كردن اطلاعات خود هستند.

چرا باید اینترنت اکسپلورر را کنار گذاشت!؟

تنها شش سال پیش وب در اختیار تنها یک مرورگر بود: اینترنت اکسپلورر، خصوصا نسخه 6 آن. با نا توانی نت اسکیپ در رقابت با اینترنت اکسپلورر و نصب پیش فرض آن در ویندوز اکس پی، مایکروسافت ارباب بلامنازع در این زمینه شد که تا 95 درصد کاربران از آن استفاده می کردند. البته امروزه مرورگر های بزرگی مانند موزیلا فایرفاکس ، اپل سافاری، اپرا و گوگل کروم و اینترنت اکسپلورر 8 در بازار موجود هستند.

ولی علت اینکه هنوز 15 تا 25 درصد کاربران دنیا از مرورگر عصر حجری دنیای دیجیتال استفاده می کنند چیست؟ به عنوان یک کد نویس و طراح وبسایت (نویسنده اصلی مطلب!) سخت است که چگونه بگویم من یا دیگران چقدر از عمر خود را صرف سازگاری وبسایت ها با این مرورگر از دور خارج شده کرده ایم.
با تمامی مشکلاتی که اینترنت اکسپلورر 6 ایجاد می کند وب راه خود را ادامه می دهد. ولی اکنون که فناوری HTML 5 در راه است، ممکن است این فناوری به علت اجبار وبسایت ها به سازگاری خود با اینترنت اکسپلورر 6 دچار شکست شود. این اتفاقی است که ممکن است در چند ماه آینده رخ دهد و به همین دلیل باید برای پیشرفت وب هرچه سریعتر این مرورگر را کنار گذاشت.

ادامه نوشته