هدفمند کردن وب سایت
بنده به مشتریان بسیاری برخورد می کنم که قبل از اینکه استراتژی صحیحی برای وب سایت خود داشته باشند، به دنبال شمارش تعداد ماژول های آماده نرم افزارهای سایت ساز و مدیریت محتوای (CMS : Content Management System) بازار هستند. به جرأت می توان گفت ۹۰% CMS های موجود در بازار همگی یک هدف دارند و آن مدیریت صفحات، منوها، شخصی سازی و افزودن ماژول های مختلف به صفحات است. انجام این فرآیند در یکی آسان تر و در دیگری سخت تر انجام می گیرد. هدف مقایسه CMS ها نیست. هدف آگاهی از این نکته است که ظرف غذا در جایگاه خود مهم است، مهم تر از آن خود غذاست.
اگر بهترین CMS موجود دنیا را در اختیار شما قرار دهند، تا زمانی که استراتژی مشخصی برای انتشار محتوا نداشته باشید، و آشنا به اصول نوشتن در وب نباشید، آن برنامه در عمل بی فایده خواهد بود.
برای مثال یکی از ساده ترین و به نوعی عمومی ترین استراتژی های وب سایت هدفمند را می توان در سه مرحله ی ۱- معرفی سازمان، ۲ – درگیر کردن مخاطب، ۳ –اندازه گیری و تحلیل داده های آماری حاصل از رفتار مخاطب، در نظر گرفت. حال به نسبت حوزه فعالیت سازمان می توان تصمیم بهتری در مورد نحوه انتخاب ماژول هایی که می توانند مشتری سایت را بیشتر درگیر کنند اتخاذ نمود و در ضمن کمی هدفمند تر محتوای سایت را تنظیم خواهیم کرد.
اما برای تنظیم محتوا این موضوع کافی نیست. آیا می دانید طی تحقیقات انجام شده برای هر ۱۰۰ کلمه اضافه در صفحه مخاطبین سایت فقط ۴٫۴ ثانیه زمان صرف می کنند؟ تا به حال راجع به نحوه خواندن در وب مطالعه ای داشته اید؟ برای مثال می دانید چشمان افراد در سایت های خبری چگونه مطالب را دنبال می کنند؟
نوشتن برای وب (وب نگار)
وب نگار یا نویسنده وب، واژه جدیدی است که من برای یکی از واحدهای تولید وب سایت انتخاب کردم. فرق است بین نوشتن در وب با نوشتن برای پرینت (مانند روزنامه، مجله و …).

Content Is King
دنبال کنندگان مطالب این سایت از امروز با موضوعات جدیدی از جمله نوشتن در وب مواجه خواهند بود. در این مجموعه از پست ها بیشتر راجع به نکات مربوط به هدفمند کردن وب سایت ها خواهیم خواند.